۱۴۰۰/۱۲/۲۳ فناوری اطلاعات

کی بازاربسته به سایز فایل، ارسال یک ویدیوی یک ساعته برای شخصی از طریق تلفن شما ممکن است چند ساعت طول بکشد. نه تنها وقت شما هدر خواهد رفت، بلکه بخشی از تعرفه اینترنت شما را نیز با خود خواهد برد. خوشبختانه با استفاده از اپلیکیشن فشرده‌گر ویدیو می‌توانید براحتی این فیلم‌ها را در گوشی اندرویدی خود فشرده‌سازی کنید. در ادامه همراه ما باشید تا دو نمونه از این اپ‌ها را خدمتتان معرفی کنیم.

فشرده‌سازی ویدیو یعنی چه و چطور کار می‌کند؟

در سطح پایه، فشرده سازی ویدئو به معنای رمزگذاری فایل ویدئویی است تا فضای کمتری نسبت به فایل اصلی اشغال کند. این کار با حذف عناصر تکراری و زائد مانند پیکسل ها، صداها، صحنه ها و غیره از ویدیوی اصلی انجام می‌شود.

هنگامی که از نرم افزار فشرده‌سازی ویدئو استفاده می‌کنید، تمام پیکسل‌های یک فریم ویدئو را تجزیه و تحلیل کرده و مشابه آن‌ها را در یک بلوک بزرگتر با هم گروه‌بندی می‌کند تا آنها را فشرده کند. اگر از یک ابزار فشرده‌سازی ویدیوی قدیمی استفاده می‌کنید، ممکن است کلیپ‌های ویدیوییِ مسدود و مخدوش را ایجاد کند.این فرآیند با استفاده از الگوریتم‌های مختلفی به نام کدک های ویدئویی انجام می‌شود. برخی از کدک‌های مدرن مانند H.264، H.265، و VP9 برای متعادل کردن سطح فشرده‌سازی طراحی شده‌اند، اما کیفیت خود را از دست نمی‌دهند. پس از تکمیل فشرده‌سازی، فرمت فایل ویدیوی اصلی بسته به کدک تغییر می‌یابد.

این الگوریتم‌ها عمدتاً تمرکزشان بر تغییر المان‌های ویدیویی است که در زیر اشاره کردیم:

  •          رزولوشن: اگر یک فایل ویدیویی 4K دارید که می‌خواهید روی صفحه نمایش 1080p نمایش دهید، می‌توانید وضوح فایل ویدیویی را بدون از دست دادن کیفیت قابل توجهی کاهش دهید، زیرا یک فریم 4K بیش از 8 میلیون پیکسل دارد، در حالیکه یک فریم 4K دارای بیش از 8 میلیون پیکسل است و یک فریم FHD یا 1080p تنها 2M پیکسل دارد. . به عبارت دیگر، می‌توانید کیفیت یک ویدیوی 4K را چهار برابر بدون پاره شدن صفحه کاهش دهید.
  •         نرخ داده: این به معنای میزان داده‌ای است که صفحه نمایش شما در هر ثانیه نمایش می‌دهد. با کاهش این نرخ می‌توانید حجم فایل را تا حد قابل توجهی به حداقل برسانید.
  •         نسبت تصویر: هنگام کاهش وضوح تصویر، کدک‌های فشرده‌سازی اطمینان حاصل می‌کنند که نسبت تصویر حفظ شده است. در غیر این صورت، تصویر در یک صفحه نمایش استاندارد 16:9 یا کشیده یا فشرده به نظر می‌رسد.

چطور با ویدیو کمپرسور- کانورتر ویدیوهای را فشرده کنیم؟

Video Compressor یک برنامه عالی برای کاهش حجم ویدیو در دستگاه اندرویدی شما است. این اپ ساخت Technozer Solution بوده و دارای بیش از 1 میلیون دانلود شده و از کاربران امتیاز 4.6 ستاره را دریافت کرده است. به علاوه، تنها به 23 مگابایت فضای ذخیره‌سازی نیاز دارد، اما تعداد انگشت‌شماری از ویژگی‌ها را برای تغییر اندازه، فرمت مجدد و کاهش اندازه فایل ارائه می‌دهد. نحوه استفاده از آن را در زیر بیاموزید:

  •         از گوگل پلی  Video Compressor  را نصب کرده و اجرایش کنید.
  •         وقتی اپ لانچ شد، برای دسترسی به داشبورد روی دکمه Start بزنید.
  •         با ضربه زدن روی Allow Storage Access  و Allow  در کادر پاپ‌آپ بعدی، به برنامه اجازه دهید به حافظه گوشی شما دسترسی داشته باشد.

(اگر گزینه Allow Storage Access برای شما نمایش داده نشد، نگران نباشید. زمانی که شروع به فشرده‌سازی یک ویدیو کنید ظاهر می‌شود.)

  •         این برنامه ابزارهای متعددی مانند کمپرسور تصویر، ابزار برش ویدیو، دستگاه اصلاح ویدئو، مبدل ویدئو به MP3 و موارد دیگر را در اختیار شما قرار می‌دهد. برای فشرده‌سازی یک فایل ویدیویی، روی Video Compressor  ضربه بزنید.
  •         وقتی گالری رسانه نمایش داده شد، یک فایل ویدیویی از آن انتخاب کنید. همچنین می‌توانید به تب «browse» بروید و روی دکمه «Browse Videos » کلیک کنید تا ویدیویی را که می‌خواهید فشرده کنید انتخاب شود.
  •         در نمایه بعدی می‌توانید مانند آنچه در زیر فهرست شده برخی ویدیوها را تنظیم کنید.

Encoder

Video Format

File Size

Resolution

  •         پایین صفحه روی Compress بزنید.
  •         به فایل ویدیویی خود نامی دهید و Start را بزنید.
  •         اپ اکنون همه تغییرات را روی فایل ویدیویی شما اعمال خواهد کرد تا از سایز آن کاسته شود. این فرآیند شاید چند لحظه‌ای طول بکشد.
  •         پس از تکمیل فرآیند، می‌توانید فایل را از طریق برنامه‌های مختلف به اشتراک بگذارید یا به سادگی ویدیو را در گالری خود ذخیره کنید.

فشرده‌سازی ویدیوها با Videos & Movies Compressor

Videos & Movies Compressor یک برنامه شناخته شده است که توسط Sociosoftware توسعه یافته. بیش از 100 هزار بار دانلود شده و امتیاز کلی کاربر 3.9 ستاره است. جدای از آن، این یک برنامه سبک است و تنها 29 مگابایت فضای ذخیره سازی را اشغال می‌کند. نحوه استفاده از آن را در پایین بخوانید:

  •          از گوگل پلی استور Videos & Movies Compressor را نصب کرده و اجرا کنید.
  •         در صفحه اصلی برنامه از شما خواسته می‌شود از گالری‌تان ویدیو مد نظر را انتخاب کنید. برای انجام این کار، روی دکمه پیکان در مرکز صفحه ضربه بزنید.
  •         این شما را به فایل های ویدئویی که اخیراً به آنها دسترسی پیدا کرده‌اید می‌برد. با این حال، برای بازدید از مکان‌های بیشتر، روی آیکون (3 خط افقی) در گوشه سمت چپ بالای صفحه ضربه بزنید.
  •         بعد از انتخاب فایل ویدیویی به نمایه جدیدی با سه تب مختلف برده خواهید شد.

Preset- می‌توانید از پیش‌تنظیمات فشرده‌سازی برای تصمیم‌گیری در مورد اینکه چقدر می‌خواهید اندازه فایل را کوچک کنید، استفاده کنید. این پیش تنظیمات به صورت درصد ذکر خواهند شد.


Custom - می توانید از اسلایدر برای انتخاب درصد فشرده‌سازی در تنظیمات سفارشی استفاده کنید. علاوه بر این، در اینجا می‌توانید نسبت تصویر را نیز تغییر دهید.

Output Options- در نهایت، می‌توانید نام فایل فشرده‌شده خود را تغییر دهید و با کلیک بر روی «browse»، مکان فرود را برای آن انتخاب کنید.

  •         هنگامی که این تنظیمات را سفارشی کردید، روی دکمه Play در سمت راست پایین صفحه ضربه بزنید تا فشرده سازی ادامه یابد.

پرسش‌های پرتکرار

  •         چطور می‌توانم بدون فشرده‌سازی، ویدیویی با حجم بالا را برای کسی بفرستم؟

اگرچه فشرده‌سازی فایل اشتراک‌گذاری آن را آسان‌تر می‌کند، اما ممکن است کیفیت ویدیو را مختل کند. اگر می‌خواهید ویدیویی را بدون از دست دادن کیفیت برای شخصی ارسال کنید، می‌توانید از برنامه‌هایی با ظرفیت ذخیره‌سازی داده‌های بزرگ مانند تلگرام استفاده کنید که به شما امکان می‌دهد فایل‌هایی تا اندازه ۱.۵ گیگابایت را به اشتراک بگذارید. از طرف دیگر، می‌توانید از فضای ذخیره‌سازی کلود برای رسیدن به آن استفاده کنید. فقط فایل ویدیوی خود را آپلود کنید و پیوند آن صفحه وب را به اشتراک بگذارید تا بعداً به آن دسترسی پیدا کنید. این یک جایگزین مفید برای فشرده سازی یک ویدیو برای ایمیل است.

  •         چطور بدون دانلود اپ، ویدیویی را در اندروید فشرده کنم؟

اگر نمی‌خواهید یک برنامه فشرده‌سازی ویدیو را دانلود کنید، می‌توانید ویدیوها را به‌صورت آنلاین از طریق وب‌سایت‌ها نیز فشرده نمایید. برخی از این وب‌سایت ها Clideo.com یا Media.io هستند. با این حال، این وب‌سایت‌ها کاملاً رایگان نیستند و یک واترمارک روی ویدیوهای فشرده شما باقی می‌گذارند که پس از پرداخت هزینه‌ای ناچیز می‌توان آن‌ها را حذف کرد.

  •         بهترین راه برای فشرده‌سازی ویدیو در اندریود بدون قربانی شدن کیفیت چیست؟

در اصل دو راه برای فشرده‌سازی ویدیو وجود دارد: فشرده‌سازی بدون بهم ریختن کیفیت و فشرده‌سازی با کیفیت پایین در فشرده‌سازی با کیفیت پایین، برخی از داده‌های ویدیویی برای کاهش اندازه حذف می‌شوند، در حالی که در فشرده‌سازی بدون بهم ریختن کیفیت، همه داده‌های شما در قالب فایل متفاوتی کدگذاری می‌شوند که فضای کمتری را اشغال می‌کند. به عنوان مثال، با تبدیل یک فایل MOV به یک فایل MP4، می توانید حجم فیلم را یک دهم و تقریباً بدون افت کیفیت کاهش دهید.

  •         چطور می‌توانم ویدیوی ایمیل را فشرده کنم؟

اگرچه استفاده از فایل‌های ZIP برای فشرده‌سازی ویدیوها برای پیوست‌های ایمیل رایج است، اما بهترین روش موجود نیست. استفاده از یک کمپرسور آنلاین یا تبدیل به یک فرمت فایل مناسب مانند MP4 گزینه بسیار بهتری است. اگر از برنامه‌ای برای کاهش حجم فایل ویدیویی استفاده می‌کنید، به تنظیمات داخلی برای فشرده سازی ویدیو برای ایمیل دسترسی پیدا کنید.

 

 

منبع: کی بازار (فروشگاه آنلاین نرم افزارهای اورجینال)، با دریافت انواع لایسنس‌های معتبر از تامین‌کنندگان جهانی این امکان را برای تمام کاربران فراهم آورده است تا در چند ثانیه، از خدماتی بین‌المللی لذت ببرند. در کی بازار امکان خرید لایسنس‌های اورجینال نرم افزار‌های کاربردی و امنیتی(ویندوز اورجینال، آفیس اورجینال، آنتی ویروس اورجینال، آنتی ویروس کسپرسکی، آنتی ویروس پادویش و آنتی ویروس نود 32) بصورت ارسال آنی فراهم آمده است.