کی بازار- FAT32 یک فایل‌ سیستم همه‌کاره است که ده‌ها سال است عرضه می‌شود. متأسفانه ویندوز 10 به کاربران خود اجازه نمی‌دهد یو‌اس‌بی یا درایوهای هارد دیسک بزرگ‌تر از32 گیگ را در FAT32 فرمت کنند. خوشبختانه با چند ترفند می‌شود این محدودیت را دور زد. با ما همراه بمانید.

FAT32 چیست؟

 FAT مخفف عبارت File Allocation Table بوده و فایل سیستمی است که عموماً در فلش درایوهای یواس‌بی مورد استفاده قرار می‌گیرد. FAT اولین بار در سال 1977 معرفی شد و در واقع با هر سیستمی عاملی سازگاری دارد. این یعنی مک، پی‌سی، دستگاه لینوکس و حتی گوشی‌های موبایل هم می‌توانند فایل‌های FAT را بخوانند.

 

به دلیل سازگارپذیری جهانی این فایل سیستم، فرمت ایده‌الی برای اشتراک‌گذاری فایل بین دستگاه‌ها تلقی می‌شود. برای همین هم هست که بیشتر درایوهای یو‌اس‌بی و کارت‌های اس‌دی مستقیم از کارخانه در FAT32 فرمت می‌شوند زیرا دیگر وقتی آنباکس شوند به هیچ فرمت اضافه‌ای نیاز نخواهند داشت.

چرا  FAT32 در ویندوز 10 غیرفعال است؟

علیرغم این حقیقت که FAT32 بسیار همه‌کاره و منعطف است، ویندوز 10 به کاربران خود اجازه نمی‌دهد درایوها را در آن فرمت کنند. شاید انتخاب عجیبی به نظر برسد اما دلیلی پشت این ممانعت وجود دارد. از آنجایی که فایل سیستم FAT32 بسیار قدیمی است دو محدودیت عمده در آن وجود دارد. اولی اینکه معماری فایل FAT32 را نمی‌شود روی درایوهای بزرگتر از 16 ترابایت استفاده کرد. مسلماً این شاید برای بیشتر افراد معضل محسوب نشود. با این حال دومین ایراد هم این است که FAT32 نمی‌تواند فایل‌ها را به طور جداگانه در سایز 4 گیگ مدیریت کند.

FAT32 بیشتر توسط فایل سیستم exFAT که مدرن‌تر است جایگزین می‌شود. ExFAT در مقایسه با FAT32 محدوده سایز فایل بازتری دارد. تنها ایراد exFAT این است که مایکروسافت آن را ساخته و همه پتنت‌هایش را هم به خودش اختصاص دارد. این یعنی توانایی در دستکاری ساختار فایل exFAT مانند خواندن، نوشتن و تعمیر قابلیت‌ها باید مجوز داشته باشند. متأسفانه این موقع استفاده از exFAT می‌تواند مشکلات سازگارپذیری به بار بیاورد. از این رو FAT32 را راحت‌تر می‌شود استفاده کرد؛ هرچقدر هم که محدودیت سایز فایل داشته باشد.

پاورشل (خط فرمان)

اگر خواستید درایو خود را در NTFS یا exFAT فرمت کنید، می‌توانید این کار را با ابزار معمول فرمت ویندوز 10 انجام دهید. با این وجود در صورتیکه بخواهید از فایل سیستم FAT32 استفاده کنید نخواهید توانست این ابزار فرمت را بکار گیرید. خوشبختانه با پاورشل این مشکل هم قابل‌حل است. پیش از شروع دستگاه ذخیره را که می‌خواهید در پی‌سی خود به FAT32 فرمت کنید وصل نموده؛ وقتی درایو را وصل کردید نامه اختصاص داده‌شده بدان را یادداشت کنید.

توجه: قبل از ادامه کار مطمئن شوید از داده‌های خود بک‌آپ گرفته‌اید. فرمت کردن باعث خواهد شد همه داده‌هایی که روی این درایو ذخیره کرده‌اید از بین برود.

برای اجرای خط فرمان پاورشل روی دکمه Start راست‌کلیک کرده و Run را از منو بزنید. با این کار پنجره فرمان Run باز می‌شود. به طور جایگزین می‌توانید برای اجرای کادر فرمان Run دو دکمه ویندوز و R را با هم فشار دهید. پاورشل تایپ کنید و یا روی ok بزنید و یا enter را فشار دهید. وقتی پنجره پاورشل باز شد، فرمان زیر را تایپ کرده جای F را با حرف درایوی که می‌خواهید به FAT32 فرمت شود عوض کنید.:

format /FS:FAT32 F:

در آخر کلید Enter را می‌زنید و حالا باید هشداری را مشاهده کنید که می‌گوید همه داده‌های شما روی این درایو پاک خواهد شد. برای تایید فرمت، y را بزنید. بگذارید کامپیوترتان کار خودش را انجام دهد و خیلی زود متوجه خواهید شد که درایو شما به FAT32 فرمت شده است.

نرم‌افزارهای طرف‌سوم

اگر حس خوبی نسبت به خط فرمان ندارید و ترجیح می‌دهید رابط کاربری گرافیکی برایتان نمایش داده شود می‌توانید از یک نرم‌افزار طرف‌سوم استفاده کنید. چند گزینه برای این ترفند وجود دارد از جمله مواردی که در ذیل قید کرده‌ایم:

  1.        Mini Aide FAT32 Formatter

Mini Aide FAT32 Formatter یک راهکار آسان و عالیست اگر دنبال فرمت کردن درایوی در FAT32 می‌گردید. این رابط تمیز و قابل‌فهم است و هر اطلاعاتی را که در مورد هارد دیسک‌ها و پارتیشن‌ها بخواهید به شما خواهد داد. همچنین به شما اجازه می‌دهد تا پارتیشن جدیدی ساخته و پارتیشن فعلی را یا پاک کرده و یا برچسبش را عوض کنید. این ابزار هر قابلیت لازم را ارائه داده و نیز کمترین کارکرد رم را برایتان خواهد داشت.

  1.        EaseUS Partition Master Free

EaseUS Partition Master Free مسلماً یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین ابزارهای راهکارهای مربوط به پارتیشن می‌باشد. شما می‌توانید پارتیشن HDD خود را بسط دهید، فضای دیسک را مدیریت کنید، پارتیشن را حذف کنید، برچسب آن را تغییر دهید و غیره. بهترین نکته در مورد آن این است که برخلاف سایر پارتیشن منیجرها، این ابزار آگهی‌های تبلیغاتی ندارد حتی در نسخه‌ی رایگانش. افزون بر این شما می‌توانید ریسک‌ها و پارتیشن‌ها را به چندین فرمت از جمله FAT32 برگردانید. این ابزار رابط کاربرپسندی دارد و می‌توانید در زیر رابط کاربری با پارتیشن‌ها و دیسک‌های فعلی هم سر و کار داشته باشید.

  1.        Rufus

Rufus ابزار برگردان فرمت بسیار سبک، کوچک و مؤثریست که کاربرد آسانی هم دارد. یک ابزار واحد که به شما اجازه می‌دهد درایو یو‌اس‌بی قابل‌بوت را به چندین فرمت تبدیل کنید. از آنجایی که این اپ سایزش فقط 1مگابایت است عملکرد سریعی دارد و به شما اجازه می‌دهد روی یو‌اس‌بی یک ISO بسازید.

 

 

منبع: کی بازار (فروشگاه آنلاین نرم افزارهای اورجینال)، با دریافت انواع لایسنس‌های معتبر از تامین‌کنندگان جهانی این امکان را برای تمام کاربران فراهم آورده است تا در چند ثانیه، از خدماتی بین‌المللی لذت ببرند. در کی بازار امکان خرید لایسنس‌های اورجینال نرم افزار‌های کاربردی و امنیتی(ویندوز اورجینال، آفیس اورجینال، آنتی ویروس اورجینال، آنتی ویروس کسپرسکی، آنتی ویروس پادویش و آنتی ویروس نود 32) بصورت ارسال آنی فراهم آمده است.