۱۴۰۱/۱/۱۶ فناوری اطلاعات

کی بازار- از جیمیل گرفته تا گوگل‌فوتوز و سرچ‌های گوگل‌ و سایر فعالیت‌های آنلاین، این غول فناوری همه جریانات شما را ردیابی می‌کند. تقریباً هر چیزی که به سخت‌افزار یا نرم‌افزار گوگلی متصل باشد اطلاعات شخصی شما را جمع‌آوری می‌کند. با این حال، گوگل همچنان اصرار دارد که با نیت بد دست به ردیابی نزده است. در عوض جزئیاتی که از شما جمع می‌کند در جهت ارتقای عملکرد سرویس‌ها و ابزارهایش به خدمت گرفته می‌شوند. در ادامه اما توضیح داده‌ایم چطور می‌شود جلوی ردیابی‌های گوگل را بگیرید. با ما همراه باشید.

چرا گوگل داده‌ها را جمع‌آوری می‌کند و چطور این کار را انجام می‌دهد؟

یکی از دلایلی که گوگل داده‌های شخصی شما را جمع کرده و آن‌ها را ردیابی می‌کند ارائه تبلیغات هدفمند از محصولات و سرویس‌های مختلف است که بالاترین هماهنگی را با سلیقه و نیاز روزانه شما دارند. گوگل می‌تواند این کار را با بررسی جنسیت، رده سنی، حرفه و علایق شما انجام دهد. بر طبق گفته‌های متخصصین امنیتی، گوگل، فیسبوک و سایر غول‌های فناوری همه به گردآوری اطلاعاتی از این دست مشغولند و هدفشان هم ارائه تبلیغات هدفمند است. اما خبر خوب اینکه می‌توانید این غول سرچ را از ردیابی فعالیت‌های آنلاین خود بازدارید. پیش از اینکه این کار را بکنید خوب است بدانید که گوگل در واقع چطور دست به ردیابی داده‌های کاربری می‌زند.

روش اول- جستجوی گوگل

تا کنون محبوب ترین ابزار گوگل موتور جستجوی آن است. با این حال، این همان چیزی است که بیشتر اطلاعات شخصی شما را جمع‌آوری می‌کند‌.

تقریباً هر کاری که آنلاین انجام می‌دهید توسط کوکی‌ها ردیابی می‌شود. این ممکن است هشدار‌دهنده به نظر برسد، اما در عین حال ردیابی فعالیت‌های آنلاین کاربران برای یک تجربه وبیِ روان ضروری است. ردیابی داده معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که با حساب Google خود در کروم وارد شده و مرورگر وب شروع به جمع‌آوری داده‌ها با استفاده از ابزارهای مختلف می‌کند، مانند گزارش‌های سرور، حافظه پنهان داده، تگ‌های پیکسل، ذخیره‌سازی وب مرورگر، کوکی‌های فوق‌الذکر و موارد دیگر.

نوع داده‌هایی که گوگل جمع‌آوری می‌کند شامل عبارات جستجو، محتوا و تبلیغاتی می‌شود که مشاهده  و با آنها تعامل می‌کنید، فعالیت در سایت‌ها و برنامه‌های طرف‌سوم که از پلت‌فرم گوگل استفاده می‌کنند، داده‌های مکان، و سابقه مرور Chrome شما که از طریق حساب Google شما همگام‌سازی می‌شود.

 

Google از این اطلاعات برای ارائه خدمات شخصی‌سازی شده برای کاربران، مانند تبلیغات و محتوا، و ایجاد سرویس‌های جدید، بهبود سرویس‌های موجود، برای اهداف داده‌ها و تجزیه و تحلیل، و محافظت از Google و کاربرانش استفاده می‌کند. می‌توانید برای جلوگیری از افزودن جستجوهای خود به سابقه وبگردی خود، به حالت ناشناس تکیه کنید، اما همچنان ناشناسیِ کاملی را ارائه نخواهد داد.

روش دوم- دستیار گوگل

دستیار مجازی هوش مصنوعی مبتنی بر گوگل به شما امکان می‌دهد تلفن یا دستگاه‌های خانه هوشمند خود را از طریق دستورات صوتی، کنترل های دستگاه فعال با صدا و جستجوی صوتی کنترل کنید.

طبق خط‌مشی رازداری گوگل، این شرکت «اطلاعات صوتی و صوتی» را برای شخصی‌سازی تبلیغات شما یا ارائه محتوای مرتبط مانند ویدیوهای YouTube جمع‌آوری می‌کند. همانطور که گفته شد، می‌توان گفت که هر گونه اطلاعات صوتی ضبط شده توسط Google Assistant احتمالاً برای استفاده شرکت جمع آوری می‌شود. علاوه بر این، گوگل به جزئیات، مانند زبان و کشور مبدا، و همچنین هرگونه جستجو و سایر فعالیت‌های مرتبط با حساب Google که از طریق این ابزار انجام می‌شود، توجه بیشتری می‌کند.

 

انگیزه این غول جستجو برای ردیابی فعالیت‌های شما در Assistant بهبود عملکرد تشخیص گفتار ابزار است.

با این حال، رفتار دستیار در دنیای فناوری چنادن هم غیرعادی نیست. سیری، الکسا و سایر سرویس‌های دستیار مجازی نیز هر کلمه را ردیابی می‌کنند. علیرغم اینکه این روشی رایج محسوب می‌شود دانستن اینکه اطلاعات شخصی شما در حال پیگیری است، می‌تواند برای بسیاری به مثابه تجاوز به حریم خصوصی باشد.

روش سوم- گوگل مپس

اکثر مختصاتی که در Google Maps وارد می‌کنید در نهایت در پایگاه داده Google ذخیره می‌شوند و به شرکت اجازه می‌دهند جنبه دیگری از فعالیت‌های شما را ردیابی کند. گوگل همچنین GPS و سایر داده‌های حسگر را از دستگاه شما جمع‌آوری می‌کند تا اطلاعات دقیق‌تری برای خواندن موقعیت مکانی و مسیرهای رانندگی ارائه دهد، همینطور تبلیغات را نشان دهد و نتایج جستجو را بر اساس موقعیت مکانی شما بهینه‌سازی کند. حتی آدرس IP شما و داده‌های مربوط به چیزهای اطراف (مانند دکل‌های تلفن همراه، ابزارهایی که سیگنال‌های بلوتوث ساطع می‌کنند و نقاط دسترسی وای‌فای) همگی قابل استفاده هستند.

راه‌های دیگری وجود دارد که گوگل بتواند اطلاعات شما را با استفاده از ابزار Maps ردیابی کند. یکی از این موارد از طریق Google Timeline است، بخشی از Maps که فعالیت های جستجوی قبلی شما را نشان می‌دهد. از آنجایی که با تصاویر ارسال شده در حساب Google Photos شما همگام‌سازی می‌شود، به گوگل امکان دسترسی حتی بیشتر از داده‌های خصوصی شما را می‌دهد. گذشته از این، کاربران تلفن همراه می‌توانند جزئیات موقعیت مکانی خود را با افراد دیگر در زمان واقعی به اشتراک بگذارند.

گوگل قبلاً ردیابی اطلاعات شما در Maps را با تاکید بر اهمیت آن برای بهبود سرویس توجیه کرده است. به عنوان مثال، از این داده‌ها می‌توان برای افزایش پیشنهادات جامعه و سایر ویژگی ها استفاده کرد. اگرچه ردیابی داده‌های کاربر عملکردهای برنامه را تقویت می‌کند اما مقدار و مدت زمان داده‌های ذخیره شده را می‌توان تا حدودی با تنظیمات حساب خاص کاهش داد. با این حال، جمع آوری اطلاعات همچنان می‌تواند حریم خصوصی شما را به خطر بیندازد.

روش چهارم- گوگل فوتوز

جای تعجب نیست که گوگل داده‌های کاربر را از طریق برنامه Photos نیز ردیابی می‌کند. خط‌مشی رازداری این شرکت بیان می‌کند که هر محتوایی را که از طریق استفاده از هر یک از خدمات آن ایجاد، آپلود یا دریافت می‌شود، جمع‌آوری می‌کند و این شامل تصاویر و ویدیوهای موجود در Photos نیز می‌شود. نکته مثبت این است که هیچ یک از این اطلاعات در ایجاد تبلیغات شخصی استفاده نمی‌شود.

هنگامی که تصاویر شما در حساب کاربری شما آپلود می‌شوند، به طور خودکار برای تشخیص چهره و اشیا پردازش می‌شوند. سپس این برنامه اطلاعات مرتبط با تصاویر شما را جمع آوری می‌کند تا بتواند به طور مؤثر عکس‌های شما را دسته‌بندی کند. درست مانند Google Maps، Photos نیز اطلاعات مکان را جمع‌آوری می‌کند. کاربران می‌توانند از طریق نقشه اختصاصی برنامه، هر جایی را که بوده‌اند ببینند. اگر یک سفر جاده‌ای رفته‌اید و در طول مسیر عکس گرفته‌اید، در برنامه Google Photos روی نقشه ظاهر می‌شوند.

Photos یک سرویس ذخیره سازی کلود است و فایل‌های شما را مستقیماً در پایگاه داده شرکت آپلود می‌کند. Google همچنین تمام اطلاعات تصویر شما را در همه دستگاه‌های شما همگام‌سازی می‌کند تا آنها را به‌روز نگه دارد، چیزی که می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

نقض‌های داده‌های کاربری گوگل

بارها شده که پایگاه داده گوگل نقض شده است. اولین کمپین هک گسترده علیه این غول فناوری در سال 2009 اتفاق افتاد و با سایر موارد نقض امنیتی از جمله:

2009- سرورهای گوگل توسط هکرهای پشتیبانی‌شده از سوی دولت چین نقض شدند.

2014- پایگاه داده جیمیل نقض شد. بیش از 5 میلیون پسورد در فضای آنلاین نشت گشت.

2015- اپی روی پلی‌استور برای آلوده کردن 1 میلیون دستگاه اندروید استفاده شد.

2016- نقض بزرگ اندرویدی دیگری رخ داد. بدافزار  Gooligan مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.

2018- بیش از 500 هزار داده شخصی کاربر به دلیل باگ گوگل پلاس دستکاری شد. این باگ برای نقضی ثانویه نیز مورد استفاده قرار گرفت و در نهایت 52.2 میلیون داده نشت شد.

اینها تنها برخی از دلایلی است که ممکن است افراد بخواهند داده‌های خود را خصوصی نگه دارند. حتی گوگل هم نمی‌تواند شما را به خاطر اینکه می‌خواهید از اطلاعات شخصی خود محافظت کنید سرزنش کند. به یاد داشته باشید، هنگامی که اطلاعات شما نقض می‌شود، می‌توان از آنها برای کمپین‌های مخرب مختلف استفاده کرد.

چطور جلوی ردیابی کردن گوگل را بگیریم؟

جایگزین کردن نقشه‌ها، عکس‌ها و سایر ابزارها یا برنامه‌های Google ممکن است کار سختی باشد، زیرا آنها نسبت به سایر گزینه‌ها بهتر هستند. اما می‌توانید برخی تنظیمات را روی دستگاه تلفن همراه یا رایانه شخصی خود انجام دهید تا از موقعیت مکانی شرکت یا عادت ردیابی داده جلوگیری کنید.

  •         جلوگیری از ردیابی لوکیشن شما توسط گوگل

غیرفعال کردن سابقه موقعیت مکانی شما به این معنی است که Google دیگر مکان‌های شما را نمی‌شناسد. این یکی از موثرترین راه‌ها برای محافظت از حریم خصوصی است. برای جلوگیری از دسترسی Google به مکان‌هایی که بازدید می‌کنید، از داشبورد «My Activity» دیدن کنید.

اگر از قبل به اکانت لاگین شدید فقط نیاز است به صفحه My Activity در مرورگر خود بروید.

روی Location History بزنید تا بتوانید فعالیت‌های اپ و وبی خود را مشاهده و کنترل کنید. همینطور تاریخچه یوتیوب و لوکیشن خود را.

روی  Devices  این گزینه اکانت بزنید. چنین گزینه‌ای به شما اجازه خواهد داد تا همه دستگاه‌هایی را که از اکانت گوگل شما استفاده می‌کنند ببینید.

تیک کادر کنار دستگاه‌هایی را که نمی‌خواهید ردیابی شوند بزنید.

همچنین می‌توانید مدت زمان جمع‌آوری داده‌های Google را بر اساس جزئیات مکان خود تنظیم کنید. گوگل به کاربران این امکان را می‌دهد که تاریخچه خود را به صورت خودکار حذف کنند. روی منوی کشویی زیر «Auto-delete activity older than» کلیک و انتخاب کنید آیا می‌خواهید سابقه موقعیت مکانی شما به‌طور خودکار فعالیت‌های قدیمی‌تر از 3 ماه، 18 ماه یا 36 ماه را حذف کند. در غیر این صورت، روی «Don’t auto-delete activity» در زیر کلیک کنید.

  •         غیرفعال کردن تبلیغات شخصی گوگل

غیرفعال کردن "Google Ad Personalization" راه دیگری برای جلوگیری از ردیابی غول موتور جستجو است. این شرکت به شما امکان می‌دهد انتخاب کنید آیا تبلیغاتی که می‌بینید بر اساس مواردی مانند علایق و اولویت‌های برند شخصی‌سازی شوند یا خیر. اگر این گزینه غیرفعال باشد، گوگل دیگر نمی‌تواند از اطلاعات شخصی شما برای ایجاد تبلیغات هدفمند استفاده کند. در اینجا نحوه غیرفعال کردن آن آمده است.

به اکانت گوگل لاگین کرده و به تب Data & Privacy بروید.

به سمت پایین اسکرول کنید تا به گزینه Ad settings برسید.

روی Ad personalization کلیک کنید تا به بخش دیگری هدایت شوید.

تاگل Ad personalization is ON را خاموش کنید (اگر نمی‌خواهید گوگل فعالیت‌های شما را برای ارائه بهتر تبلیغات به شما ردیابی کند).

  •         حذف تمامی داده و فعالیت‌های ذخیره‌شده توسط گوگل

Google My Activity راهی سریع برای سفارشی کردن و حذف هر گونه اطلاعات ذخیره شده توسط پلتفرم، در مورد فعالیت وب، موقعیت مکانی/سابقه یوتیوب و شخصی‌سازی تبلیغات ارائه می‌دهد. برای خلاص شدن از شر تمام این اطلاعات، کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:

داشبورد My Activity گوگل را جستجو کنید و اگر هنوز وارد نشدید sign in ر اانجام دهید.

روی Delete activity by در پنل سمت چپ صفجه بزنید.

پنجره کوچکی پاپ‌آپ خواهد شد که در آن می‌توانید دامنه فعالیت‌هایی که می‌خواهید حذف شود را انتخاب نمایید. می‌توانید از میان گزینه‌های ساعت پیش، روز پیش یا یک دامنه سفارشی دست به انتخاب بزنید.

توجه: همچنین می‌توانید روی «Activity controls» در پنل سمت چپ صفحه اصلی کلیک کنید تا فعالیت‌های مختلف جمع‌آوری‌شده توسط Google را مدیریت یا غیرفعال کنید.

  •         غیرفعال کردن فعالیت وبی و اپی

اگر نمی‌خواهید گوگل اطلاعات حساس شما را ذخیره کند بهترین کار دی‌اکتیو کردن قابلیت activity به طور کامل است:

به اکانت گوگل رفته روی گزینه Data & Privacy بزنید.

به سمت پایین اسکرول کنید تا به بخش  Web & App Activity  برسید.

زیر Web & App Activity گزینه Turn off را بزنید.

روی Pause کلیک کنید.

Got it را بزنید.

توجه: اگر از قبل Web & App Activity را سیو کردید روی Delete old activity کلیک کنید.

در پنل بعدی Auto-delete را زده و آپشنی را انتخاب کنید.

می‌توانید بین گزینه‌های 3، 18 و 36 ماه یکی را انتخاب کنید. فعالیت ارجح خود را انتخاب نموده و Next را بزنید.

Confirm را بزنید.

Got it را بزنید.

  •         نگذارید دستیار گوگل به شما گوش دهد

ابتدا با گفتن Hey Google دستیار را هشیار کرده تنیظیماتش را باز کنید. می‌توانید این کار را یا از روی تبلت و یا اسمارت‌فون اندرویدی انجام دهید.

به سمت پایین اسکرول کرده و بخش General را بزنید.

تاگل Google Assistant را خاموش کنید.

  •         وبگردی خصوصی

حذف داده‌های شخصی و تنظیم تنظیمات سابقه وبگردی تنها روش‌هایی نیستند که می‌توانید برای جلوگیری از جاسوسی Google از شما به آنها اعتماد کنید. همچنین می‌توانید از حالت ناشناس Chrome استفاده کنید تا بتوانید تا حد امکان ناشناس باشید.

برای دسترسی به حالت ناشناس تب کروم را باز کرده روی میانبر کیبورد Ctrl + Shift + N

کلیک کنید.

اگر از گوشی هوشمند خود استفاده می‌کنید، کافی است برنامه Chrome خود را باز کنید و روی آیکون "سه نقطه" در گوشه سمت راست بالای صفحه کلیک کنید. از آنجا، روی حالت ناشناس ضربه بزنید.

پرسش‌های پرتکرار

  •         گوگل در راستای حفظ حریم‌خصوصی داده‌های ما چه اقدامی انجام می‌دهد؟

گوگل توضیح داده که از ویژگی‌های امنیتی پیشرفته برای اطمینان از ایمنی داده‌های شما استفاده می‌کند. این موارد عبارتند از حالت مرور ایمن، احراز هویت دوعاملی، بررسی امنیتی و رمزگذاری داده‌ها.

  •         گوگل در طول یک نقض داده چه کارهای انجام می‌دهد؟

این غول موتور جستجو تضمین می‌دهد در صورت نقض ناگهانی داده‌ها در سرویس‌های خود، به کاربران اطلاع داده می‌شود. یک پیام هشدار از طریق کروم یا حساب جیمیل خود دریافت خواهید کرد.

  •         چطور کاری کنم گوگل داده‌هایم را حذف کند؟

اگر هنوز از روش‌های ارائه شده در بالا راضی نیستید، می‌توانید برای حذف داده‌های خود با گوگل تماس بگیرید. با این حال، این بستگی به این دارد که آیا پرونده شما واقعاً نیاز به حذف داده دارد یا خیر. برای مثال، اگر محتوای جنسی بدون رضایت شما در جستجوی Google در دسترس است، می‌توانید با شرکت فناوری تماس بگیرید و درخواست کنید که داده‌های شما از پلت‌فرم جستجوی آن حذف شود.

 

منبع: کی بازار (فروشگاه آنلاین نرم افزارهای اورجینال)، با دریافت انواع لایسنس‌های معتبر از تامین‌کنندگان جهانی این امکان را برای تمام کاربران فراهم آورده است تا در چند ثانیه، از خدماتی بین‌المللی لذت ببرند. در کی بازار امکان خرید لایسنس‌های اورجینال نرم افزار‌های کاربردی و امنیتی(ویندوز اورجینال، آفیس اورجینال، آنتی ویروس اورجینال، آنتی ویروس کسپرسکی، آنتی ویروس پادویش و آنتی ویروس نود 32) بصورت ارسال آنی فراهم آمده است.