کی بازار-  داده‌های تلفن همراه، داده‌ موبایل، اسمش را هرچه می‌خواهید بگذارید، یکی از آن چیزهایی است که درست وقتی گوشی موبایل خریدید به نیاز درجه اول زندگی‌تان تبدیل می‌شود. کافیست داده موبایل خود را از دست بدهید تا متوجه شوید پیدا کردن آدرس بدون Google Maps چقدر سخت است. بدون Flipboard چیزی برای خواندن ندارید و نمی دانید چگونه از طریق هیچ رسانه‌ای غیر از واتس‌اپ با مردم ارتباط برقرار کنید. به عبارت دیگر، وقتی داده موبایل در اندروید کار نکند گویی دنیا متلاشی شده است. در ادامه با ما همراه شوید تا توضیح دهیم چطور می‌شود خطای Mobile Data Not Working را در اندروید برطرف کرد.

ریست APNها[1]

APN ابزاری است که از طریق آن ارائه‌دهنده شبکه تلفن همراه شما را به اینترنت موبایل متصل می‌کند. این گوشی شما را با تمام تنظیمات حیاتی مانند آدرس های IP و دروازه ها تنظیم می‌کند تا متصل شوید. با این حال، این فرآیند گاهی اوقات ممکن است اشتباه پیش برود و نیاز به تنظیم مجدد داشته باشد. موارد زیر نحوه انجام آن را نشان می‌دهد.

به Settings -> Network & internet -> Mobile network -> Advanced -> Access Point Names بروید.

اکنون باید فهرستی را ببینید از APNها (بالقوه با تنها یک شبکه روی آن‌ها). روی آیکون منو بالا سمت راست ضربه زده و گزینه Reset to default را بزنید.

تنظیم پروتکل APN روی iPv4/IPv6

این گزینه در تنظیمات APN همه گوشی‌ها وجود ندارد، اما برخی از دستگاه‌ها مانند OnePlus 3  به شما این امکان را می‌دهند که قسمت پروتکل APN را خالی بگذارید. اگر در تنظیمات APN شبکه شما چنین است، مطمئن شوید که به جای آن IPv4/IPv6 نوشته شده است. به همین ترتیب، در مورد دستگاه‌های دیگر، مطمئن شوید که این را به جای یکی از این دو بیان می‌کند.

دستی وارد کردن تنظیمات APNتان

از بین رفتن تنظیمات APN شما پس از به‌روزرسانی نرم‌افزار اندروید، اتفاقی غم‌انگیز است اما غیرمعمول هم نیست و اگر ریست استاندارد مشکل را برطرف نکرد، ممکن است لازم باشد آدرس APN خود را به صورت دستی وارد کنید.

  •         با استفاده از متود توصیه قبلی به لیست APN خود بروید؛ سپس در گوشه بالا سمت راست آیکون + را بزنید.
  •         همه جزئیات APN شبکه خود را وارد کنید؛ جزئیاتی که باید شما را قادر به پیدا کردن وبسایت کریر رسمی کند. یا هم می‌توانید این فهرست تنظیمات APN را برای کریرهای آمریکا، انگلستان، هندوستان یا سایر کریرهای ملی دیگر بررسی کنید.
  •         تنظیمات جدید APN خود را سیو کنید و سپس آن‌ها را از لیست APN روی دستگاه خود انتخاب کنید.

حذف پارتیشن Cache از ریکاوری

بخشی از حافظه دستگاه شما به حافظه نهان اختصاص داده شده است - جایی که داده‌های برنامه‌ها و فرآیندهای مختلف «در پشتیبان» ذخیره می‌شوند و به‌طور خودکار فعال می‌شوند تا این برنامه‌ها و پردازش‌ها با سرعت بیشتری در دستگاه شما راه‌اندازی گردند. اما گاهی اوقات، همانطور که توسط برخی از کاربران اندروید گزارش شده است، ممکن است خطاهایی در حافظه پنهان رخ دهد که می تواند باعث شود فرآیندهای مهم - در این مورد اتصال داده شما - از کار بیفتند. برای رفع این مشکل، باید پارتیشن cache سیستم را که از صفحه بازیابی گوشی شما قابل دسترسی است، پاک کنید. رسیدن به بازیابی بین گوشی‌ها کمی متفاوت است، اما در یک دستگاه اندرویدی استاندارد، موارد زیر را انجام دهید:

گوشی خود را خاموش کنید و سپس آن را دوباره روشن کنید. دکمه Power را با دکمه ولوم + بگیرید تا دروید اندروید روی نمایشگر پدیدار شود.

برای سرچ Recovery Mode از دکمه‌های ولوم استفاده کنید: در نمایه بعدی ممکن است با No command مواجه شوید.

اگر آن را دیدید باید ترکیب دیگری از دکمه‌ها را امتحان کنید تا ریکاوری وارد شود (متفاوت بسته به دستگاه).

با‌یپسی که برای ما کار کرد نگه داشتن دکمه ولوم + با دکمه پاور بود.

پس از ریکاوری، از دکمه‌های ولوم در تلفن خود برای انتخاب wipe cache partition  یا wipe cache استفاده کنید، سپس با استفاده از دکمه پاور، گزینه مورد نظر را انتخاب کنید.

 

این فرآیند فقط باید چند ثانیه طول بکشد. پس از اتمام، گوشی خود را مجدداً راه‌اندازی کنید.

ریست کانکشن شبکه گوشی‌تان

یک راه حل ساده و قدرتمند برای رفع خطای کار نکردن داده‌ها در دستگاه Android تان، وارد کردن یک SCRTN[2] است. توجه داشته باشید که این اصلاح فقط برای تلفن‌هایی که از شبکه‌های CDMA استفاده می‌کنند کار می‌کند. در ایالات متحده، این شبکه‌ها T-Mobile، Verizon و US Cellular هستند.

با فرض اینکه با یک شبکه CDMA هستید، به صفحه شماره‌گیری تلفن خود بروید و بسته به دستگاه خود کد زیر را وارد کنید:

  • Google Pixel, Moto G7: *#*#72786#*#*
  • Nexus 5, Nexus 6, Moto G5: #*#*72786##
  • Other Android phones: ##72786#

توجه داشته باشید که اپراتورهای تلفن به کندی در تلاشند شبکه‌های CDMA را حذف کنند، زیرا آنها به دنبال حرکت به طور کامل به استاندارد سریعتر و جدیدتر LTE هستند، بنابراین این اصلاح خاص ممکن است برای مدت طولانی‌تری وجود نداشته باشد.

فعالسازی حالت درست شبکه

با شروع ساده‌ترین راه‌حل، ممکن است در حین به‌روزرسانی یا صرفاً در تنظیمات پیش‌فرض گوشی، حالت شبکه (3G، 4G و غیره) گوشی شما روی حالتی تنظیم شود که پوشش مطلوبی را ارائه ندهد. به عنوان مثال، اگر تلفن 4G دارید، همیشه باید مطمئن شوید که نسل 4 در حالت‌های شبکه شما انتخاب شده است. یا اگر تلفن شما 4G نیست اما روی سیستم‌عاملی کار می‌کنید که آن را به عنوان حالت شبکه (مثلاً با روت کردن) استفاده می‌کنید، ممکن است تلفن شما در تلاش باشد به سیگنال‌های 4G متصل شود که قادر به انجام آن نیست.

تغییر این کار ساده‌ای است. به Settings -> Network & Internet -> Mobile network -> Preferred network type  بروید، سپس به یکی از بهترین گزینه‌ها برای تلفنتان سوئیچ کنید. از آنجایی که گوشی مورد بررسی ما نسل 4 بود به سراغ 2G/3G/4G Auto رفتیم تا به بهترین سیگنال موجود وصل شویم.

حذف و درج مجدد سیم کارت

برخی با پیشنهادهایی مانند "تلفن خود را راه اندازی مجدد کنید" و "سیم کارت خود را بردارید و دوباره وارد کنید" مخالفند و بعضاً آن‌ها را مسخره هم می‌کنند، اما این کار اولین راه حل برای رفع مشکلات داده تلفن همراه است.  گزینه دیگر این است که گوشی خود را با سیم کارت دیگری تست کنید تا ببینید مشکل از گوشی است یا سیم‌کارت.

ترفندهای دیگری هم هست که در ادامه خدمتتان معرفی می‌کنیم:

  •         قبل از ریبوت حالت هواپیما را روشن کنید.
  •         30 ثانیه صبر کنید و حالت هواپیما را خاموش کنید.
  •         اگر هنوز داده ندارید، حالت هواپیما را دوباره روشن، تلفن خود را خاموش و یک دقیقه صبر کنید، گوشی خود را دوباره روشن نموده، حالت هواپیما را خاموش کرده، 30 ثانیه صبر نموده، سپس داده تلفن همراه را روشن کنید.

اگر این ترفندها هم چاره‌ساز نبودند موارد زیر را امتحان کنید:

به Settings -> Network & Internet -> Mobile network بروید.

مطمئن شوید موبایل داده روشن است و بعد Data warning & limit را بزنید.

در اینجا باید مطمئن شوید که «Set data limit » خاموش است یا حداقل از حد ارائه شده توسط شبکه شما کمتر نباشد.

 

[1] Access Point Names

[2] Special Code to Reset the Network

 

منبع: کی بازار (فروشگاه آنلاین نرم افزارهای اورجینال)، با دریافت انواع لایسنس‌های معتبر از تامین‌کنندگان جهانی این امکان را برای تمام کاربران فراهم آورده است تا در چند ثانیه، از خدماتی بین‌المللی لذت ببرند. در کی بازار امکان خرید لایسنس‌های اورجینال نرم افزار‌های کاربردی و امنیتی(ویندوز اورجینال، آفیس اورجینال، آنتی ویروس اورجینال، آنتی ویروس کسپرسکی، آنتی ویروس پادویش و آنتی ویروس نود 32) بصورت ارسال آنی فراهم آمده است.