۱۳۹۹/۹/۱۹ امنیت اطلاعات

کی بازار- برخی‌اوقات پیش می‌آید که اپی علیرغم حضورش در لیست اپ‌ها علناً کارایی نداشته باشد و شاید همین باعث شود بخواهید آن را uninstall کنید تا جا برای اپ‌های جدید باز گردد. uninstall کردن اپ‌ها بسیار ساده است: فقط کافیست به فهرست Apps رفته، آن را پیدا کرده و دکمه‌ی Uninstall را بزنید. اما حذف کامل اپ‌ها روی سیستم‌عامل اندروید کار ساده‌ای نیست. متأسفانه، خبر بدمان برای آن دسته از افرادی که دوست دارند فایل‌سیستم تمیزی داشته باشند این است که برخی از اپ‌ها بعد از عملیات uninstall روی دستگاه‌های اندرویدی همچنان باقی خواهند ماندند این بار تحت عنوان «فایل‌های یتیم‌[1]». این فایل‌ها توسط اپ ساخته می‌شوند تا بدین‌ترتیب -چنانچه بعد از uninstall شدن اپ بدرستی پاک نشدند- بتوانند همچنان به کار خود ادامه دهند. این اتفاق مشخصاً باعث می‌شود سیستم دستگاهتان با کلی فایل و فولدر -که استفاده هم نمی‌شوند- پُر و سرعتش نیز کُند شود. راه‌حل، پیدا کردن راهیست برای حذف مطمئنِ بقایای داده‌های اپ.

پاکسازی دستی

شما می‌توانید با پاکسازی داده، میزان داده باقیمانده را کاهش دهید. شاید همیشه راه‌حل بی‌نقصی نباشد اما اگر نمی‌خواهید برای انجام این کار هیچ اپ اضافی را نصب کنید راهکار خوبی خواهد بود. همچنین توجه داشته باشید که این کار پیش از uninstall شدن اپ انجام می‌گیرد. برای انجام این کار، به تنظیمات دستگاه خود روید (این ممکن است دستگاه به دستگاه متغیر باشد؛ با این حال شما می‌توانید به طور کلی از اپ Settings یا با کشیدن سینیِ نوتیفیکیشن[2] و کلیک روی آیکون چرخ‌دنده خود را به آنجا برسانید). از این بخش، Apps & notifications را انتخاب کنید.

روی گزینه App Info بزنید.

اپی را که می‌خواهید uninstall کنید انتخاب نموده و Storage را بزنید.

Clear data و/یا Clear cache را انتخاب کنید. بسته به اپ، شاید گزینه‌ی Manage data هم برای پاکسازی تنظیمات و داده‌های اضافی وجود داشته باشد. برای مثال، یک اپ مرورگر ممکن است برای حذف بوکمارک‌ها و پسوردهای ذخیره‌شده گزینه‌ای داشته باشد.

بدین‌ترتیب داده‌های اضافی که اپ نصب کرده از بین خواهد رفت و همین شاید پروسه‌ی شفاف‌تری از uninstall را رقم بزند.

حذف فولدرها

تا به حال شده وقتی سعی دارید بدانید چطور می‌شود به طور کامل اپی را حذف کرد متوجه بقایای یک سری فولدر در اپ فایل‌منیجر خود شوید؟. این هم روش دیگریست برای  uninstall همه‌جانبه اپ‌ها روی سیستم اندروید. شما می‌توانید یا دستگاه خود را به کامپیوتر وصل کنید یا از اپ فایل‌منیجر استفاده نمایید. اپی که از پیش روی دستگاه اندرویدی شما نصب است در بیشتر مواقع کارکرد درستی دارد.

فقط فایل‌ها و فولدرهایی را که مطمئنید به اپی که قصد حذف کردنش را دارید مربوط می‌شود پاک کنید. بهتر است پیش از انجام این کار از دستگاه خود بک‌آپ بگیرید.

SD Maid

اگر ترجیحتان، یک پاکسازی کامل و درست است (و یا صرفاً یک راه‌حل اپیِ ساده می‌خواهید) SD Maid بهترین راه است برای حذف بقایای داده‌های اپ روی گوشی‌های اندرویدی. SD Maid در حقیقت اپ پاکسازی است مجهز به آپشن‌هایی که پشت دیوار پرداختی پریمیوم پنهان. با این حال توانایی در پاکسازی فایل‌های مُرده جزو گزینه‌های پولی آن نیست.

به محض اجرای SD Maid به شما چندین گزینه داده خواهد شد. آن که به درد شما می‌خورد CorpseFinder نام دارد (اسم بیمارگونه‌ای است، مگر نه؟). روی نامش بزنید تا کارایی‌اش معلوم شود یا می‌توانید برای شروع روی فلش دایره‌ای ضربه بزنید.

این قابلیت، اجساد جامانده از اپ‌های uninstall‌شده را جستجو می‌کند. بعد از جستجو به شما خواهد گفت چند فایل پیدا کرده است. شما می‌توانید برای مشاهده فایل‌هایی که به باورش یتیم هستند روی دکمه CorpseFinder زده یا برای صرفاً بیرون انداختن آن‌ها آیکون سطل آشغال سمت راست را فشار دهید.

برای حذفشان روی نمایشگر نتایج فایل، هر فایل را جداگانه ضربه بزنید و یا برای حذف دسته‌ای فشار چندثانیه‌ای اعمال کنید. این گزینه مشخصاً اگر خواسته باشید برخی فایل‌های مشخص را که CorpseFinder شناسایی کرده مورد هدف قرار دهید بسیار کارامد و مفید واقع خواهد شد.

چنانچه می‌خواهید فایلی را حذف کنید مطمئن شوید هیچ فایل دیگری انتخاب نشده است؛ سپس چند ثانیه آن فایلی را که می‌خواهید نگه دارید فشار دهید و پین بالای صفحه را انتخاب کنید.

ES File Explorer

ES File Explorer در مقایسه با SD Maid ویژگی‌های بیشتری دارد. البته این اپ به دلیل مسائل قانونی که با شرکت مادر خود پیدا کرده بود از گوگل‌پلی‌استور حذف شد. با این حال این اپ خود همچنان بی‌نظیر است و همواره در حال بروزرسانی است. فقط کافیست آن را با استفاده از یک فروشگاه طرف‌سوم مانند APKPure دانلود کنید. یادتان باشد باید اجازه نصب اپ‌ها را از منابع ناشناخته را بدهید. این اپ به شما اجازه می‌دهد تا فایل‌های روی دستگاه خود را (و نیز دستگاه‌هایی که شبکه نت مشترک با شما دارند) سامان دهید. همچنین ابزار Cleaner آن مقاوم است و می‌تواند حساب APK‌هایی را که دیگر نیازی بدان‌ها نیست برسد. با این وجود محض خاطر کاری که تلاش داریم انجام دهیم تمرکز خود را می‌گذاریم روی نحوه حذف کامل اپ روی اندروید آن هم با استفاده از این ابزار:

برای استفاده از آن (بعد از نصب ES File Explorer) از ابزار Cleaner استفاده نمایید.

این اپ سپس به قصد یافتن فایل‌های زائد، دستگاه شما را اسکن خواهد کرد. هر فایلی که از اپ‌های نصب‌شده باقی مانده در صفحه نتایج تحت عنوان Residual Junk ظاهر خواهد شد.

شما می‌توانید برای مشاهده جزئیات آن روی نتیجه ضربه زده و برای انتخاب یا عدم انتخاب فایل‌های مورد حذف روی چکمارک‌های سمت راست ضربه بزنید. وقتی کارتان تمام شد، Clean Now را زده تا از شر همه فایل‌های مزاحم خلاص شوید.

 

[1]  orphaned files

[2] notification tray



منبع: کی بازار (فروشگاه آنلاین نرم افزارهای اورجینال)، با دریافت انواع لایسنس‌های معتبر از تامین‌کنندگان جهانی این امکان را برای تمام کاربران فراهم آورده است تا در چند ثانیه، از خدماتی بین‌المللی لذت ببرند. در کی بازار امکان خرید لایسنس‌های اورجینال نرم افزار‌های کاربردی و امنیتی(ویندوز اورجینال، آفیس اورجینال، آنتی ویروس اورجینال، آنتی ویروس کسپرسکی، آنتی ویروس پادویش و آنتی ویروس نود 32) بصورت ارسال آنی فراهم آمده است.