۱۳۹۹/۹/۳ امنیت اطلاعات

کی بازار- بدافزار یا نرم‌افزار مخرب به هر نوع نرم‌افزاری گفته می‌شود که تعمداً برای شراکت در جرمی سایبری (مانند سرقت داده یا خراب کردن دستگاه) ساخته می‌شود. حملات بدافزاری همچنان رو به رشد است و این یعنی ما کاربران بیش از هر زمان دیگری در برابر تبعات این نرم‌افزارهای مخرب آسیب‌پذیر هستیم. جهانی را که پر است از این بدافزارها نمی‌شود به سادگی کشف کرد؛ از این رو همیشه با سوالات و معماها روبرو هستیم.

بدافزار چیست؟

چه کاری انجام می‌دهد؟

بهترین حفاظت رایگان بدافزار کدام است؟

در این مقاله به سوالات بدافزاری شما پاسخ خواهیم داد. با ما همراه بمانید.

رایج‌ترین انواع بدافزارها کدامند؟

  •         جاسوس‌افزار
  •         باج‌افزار
  •         روت‌کیت
  •         آگهی‌افزار
  •         ویروس
  •         اسب تروجان
  •         کِرم

بدافزارها به طور یکسانی ساخته نمی‌شوند. متودهای ارسال و آسیب‌هایی که می‌زنند با همدیگر فرق دارد. برای مثال ویروس‌ها می‌توانند مخفیانه روی دستگاه نصب شوند؛ درست موقعی که کار فایل میزبان را باز یا اجرا می‌کند. ویروس می‌تواند سپس کپی‌هایی از خود را ساخته و نصب کرده و تا هر چند تعداد که بتواند از خود در کامپیوتر فایل تولید می‌کند. کرم‌ها هم خودشان را شبیه‌سازی می‌کنند اما با رخنه‌شان از طریق آسیب‌پذیری‌های امنیتی. باج‌افزارها هم که خودشان را شبیه به دانلود یا لینک می‌کنند. به محض نصب روی دستگاه فایل‌ها یا خود دستگاه را برای باجگیری گرو می‌گیرند. هکرها از قربانیان باج می‌خواهند و وعده ریکاوری می‌دهند که البته هیچ تضمینی نیست آنچه گرو گرفته شده باز پس داده شود. شاخصه‌ی مشترک بین همه انواع بدافزارها: آن‌ها طراحی شدند تا به هر دستگاهی که بتوانند بدان رخنه کنند حمله نموده و تا می‌توانند خرابی به بار آورند؛ طوری که امنیت آنلاین دچار مشکل جدی شود.

بدافزار چطور کامپیوتر را آلوده می‌کند؟

از آنجایی که هر نوع بدافزار برای خود تاکتیک خاصی دارد، درک همه نقاط ورود احتمالی اولین گام دفاعی است که باید بردارید. توسعه‌دهندگان بدافزار می‌دانند که هر قدر نرم‌افزارشان نامحسوس‌تر پیش برود حملاتشان موفقیت‌آمیزتر خواهد بود. هنگام دانلود هر فایلی روی دستگاه خود (شامل ویدیو، عکس و فایل‌های متنی) احتیاط کنید.

نشانه‌های یک دستگاه آلوده چیست؟

اگر بدافزار بدون اینکه شناسایی شود به دستگاه رخنه کند، همه تلاش خود را خواهد کرد تا زمان رسیدن به هدفش شناسایی نشود. این یعنی برخی‌اوقات علایم دستگاه آلوده بعد از وارد آمدن خسارت مشهود می‌شود. اما آگاه بودن نسبت به علایم زیر می‌تواند مدت‌زمان حمله بدافزار را کاهش دهد:

  •         دستگاه کند می‌شود.
  •         دستگاه هر چند وقت یکبار به طور تصادفی خراب می‌شود.
  •         پاپ‌آپ‌ها و آگهی‌ها از سر و کول نمایشر بالا پایین می‌روند.
  •         سر و کله‌ی نرم‌افزارها و اپ‌های جدید پیدا می‌شود.
  •         هوم‌پیج مرورگر و سایر تنظیمات تغییر می‌کند.

شیوع بدافزار چقدر است؟

خیلی دوست داشتیم سیر نزولی رشد بدافزار را گزارش دهیم اما متأسفانه حقیقت، عکس این ادعاست. فقط کافیست نگاهی به تعداد حملات بدافزار در طول 5 سال گذشته بیاندازید:

  •         2015: 470.01 میلیون
  •         2016: 597.49 میلیون
  •         2017: 719.62 میلیون
  •         2018: 856.62 میلیون
  •         2019: 975.79 میلیون

بر اساس این آمار، پاسخ سوال این خواهد بود: «بدافزار بسیار شایع است». هر هفت ثانیه یک برنامه بدافزاری جدید منتشر می‌شود پس قطعاً تعداد حملات بدافزاری سیر صعودی خواهد داشت.

آیا می‌شود بدافزار را براحتی شناسایی کرد؟

باور غلط در مورد بدافزارها: اینکه همیشه خیل راحت می‌شود شناسایی‌شان کرد.

گرچه برخی حملات مانند ایمیل‌های ارسال‌شده توسط منابع مشکوک که ازتان درخواست دانلود فایل یا کلیک روی لینک می‌کنند (برای دادن جایزه یا از این دست وعده وعیدها) از انواع رایج حملات بدافزاری هستند؛ با این حال برخی حملات دیگر می‌توانند خود را کاملاً شبیه به یک روند روتین سازمانی کنند. برای مثال هکرها دارند یاد می‌گیرند چطور از برندهای خانگی چون آمازون و گوگل تقلید کنند. آن‌ها لوگوی شرکت، لحن محتواها و آدرس‌های ایمیل این برندها را کپی می‌کنند. تغییرات اعمال‌شده آنقدر ناچیز است که در نگاه اول کسی متوجه غیرقانونی بودن این اقدامات نمی‌شود. بدین‌ترتیب افراد قربانی می‌شوند و دو دستی خود را به دام هکرها می‌اندازند.

بدافزار از یک روش دیگر هم می‌تواند اقدامات خود را مخفی کند: از طریق داکیومنت‌ها. آیا بر اساس یک روال خاص داکیومنت‌های متنی ارسال‌شده توسط همکارتان را باز می‌کنید؟ برخی بدافزارها خود را به داکیومنت‌ها می‌چسبانند و مخفی می‌شوند. به محض ارسال و باز شدن، بدافزار بسیار نامحسوس منتشر می‌شود. پس پاسخ این است: خیر، بدافزارها همیشه هم براحتی شناسایی نمی‌شوند. شاید هر دانلود، لینک یا اقدام آنلاین به حمله بدافزاری منتج نشود اما اینطور هم فکر نکنید که همیشه بر همین منوال است.

آیا گوشی‌ام در برابر بدافزار ایمن است؟

بدافزار معمولاً یک مشکل کامپیوتری یا مربوط به لپ‌تاپ تلقی می‌شود که در این صورت توصیه‌ ما به شما استفاده از راهکارهای امنیتی مدرن همچون آنتی‌ویروس کسپرسکی است که خدماتی نظیر محافظت در برابر ویروس ها، ابزارهای جاسوسی و غیره، کمک به عملکرد درست و بهینه ی کامپیوتر شما و کنترل آسان امنیت به صورت آنلاین را به شما ارائه می‌دهد؛ اما از آنجایی که اسمارت‌فون‌ها می‌توانند فایل‌ها را دانلود کنند، به شبکه‌ها لاگین شوند و آسیب‌‌پذیری‌های امنیتی نیز دارند پس بدافزار شامل حال آن‌ها هم می‌شود. گوشی‌های امروزی باب دندان هکرها هستند؛ حتی برخی اوقات بیش از دستگاه‌های کامپیوتر. موقع باز کردن پیام‌ها از شماره‌تلفن‌ها ناشناس احتیاط کنید، روی لینک‌های مشکوک کلیک نکنید و فقط روی شبکه‌های امن دانلود را انجام دهید. راهکاری همچون کسپرسکی توتال سکیوریتی مولتی دیوایس نیز می‌تواند علاوه بر پی‌سی از اسمارت‌فون‌های اندرویدی، آی‌او‌اسی و تبلت شما نیز محافظت کند.

چرا مهاجم باید با بدافزارش به من حمله کند؟

وقتی بحث کسب و کارها به میان می‌آید تا حدی با خطرات جرایم سایبری آشنایی داریم. مدام خبرهایی می‌شنویم از نشتی‌های داده، خسارات مالی و بی‌اعتبار شدن برندها. حال خیلی‌ها می‌پرسند وقتی کسب و کارهای بزرگ هستند دیگر هکرها چرا به خود زحمت دهند و بخواهند من و خانواده‌ی کوچکم را تهدید کنند؟ بسیار خوب پاسخ‌تان را خواهیم داد: به هر حال هر کسی در دستگاه خود اطلاعات حساس دارد و شاید دقیقاً اطلاعات شما –و نه کسب و کاری بزرگ- برای یک هکر جذاب و چشمگیر باشد!

چطور در برابر بدافزارها از خود محافظت کنم؟

اقدامات تدافعی مختلفی می‌توان برای مقابله با بدافزار به کار برد. نخست اینکه باید نرم‌افزار خود را به روز کنید. روی لینک‌ها یا فایل‌های دانلود مشکوک که بدان‌ها اعتماد ندارید کلیک نکنید. هر چند وقت یکبار از کامپیوتر خود بک‌آپ بگیرید و برای هر اکانتی که می‌سازید پسورد قوی و منحصر به فرد درست کنید. یادتان باشد که بدافزار تهدیدی جدی است و نباید از آن سرسری گذشت.

 

منبع: کی بازار (فروشگاه آنلاین نرم افزارهای اورجینال)، با دریافت انواع لایسنس‌های معتبر از تامین‌کنندگان جهانی این امکان را برای تمام کاربران فراهم آورده است تا در چند ثانیه، از خدماتی بین‌المللی لذت ببرند. در کی بازار امکان خرید لایسنس‌های اورجینال نرم افزار‌های کاربردی و امنیتی(ویندوز اورجینال، آفیس اورجینال، آنتی ویروس اورجینال، آنتی ویروس کسپرسکی، آنتی ویروس پادویش و آنتی ویروس نود 32) بصورت ارسال آنی فراهم آمده است.