۱۳۹۹/۸/۲۸ امنیت اطلاعات

کی بازار-اینکه فرد متوجه شود شرکتی که با او همکاری می‌کرده هک شده هر چه نباشد دست‌کم دلهره‌آور است. متأسفانه بسیاری از شرکت‌ها از جمله LinkedIn، Target، Uber، Bank of America و Home Depot در طول چند سال گذشته نقض و افشای اطلاعاتی را تجربه کردند. کمی جست‌وجو در اینترنت کافیست تا متوجه حجم بالای نگرانی‌تان شوید؛ تازه آن زمان است که سوالات مختلف در خصوص نقض‌های اطلاعاتی از هر سو به ذهنتان هجوم می‌آورد. یکی از کاربران ردیت چنین می‌گوید: «به‌تازگی ایمیلی از یک سرویس دریافت کردم که هرگز ار آن استفاده نکرده بودم. در این ایمیل به من اطلاع داده شده بود که کارفرمایم اطلاعاتی از من روی وبسایت داشته که حالا آن وبسایت هک شده است. ظاهراً ایمیل، اسم، شماره تلفن، آدرس و شماره امنیت اجتماعی‌ام نشت پیدا کرده بود».

سوال اینجاست: آیا می‌دانید چطور باید اطلاعات شخصی را ایمن نگه داشت؟

اگر تا به حال محصول یا سرویسی را آنلاین خریده باشید، مالیات را آنلاین پرداخت کرده یا با نام یا تاریخ تولد خود برای شغلی درخواست داده باشید بدانید که اطلاعات‌تان ممکن است نشت داده شود! و اما خبر خوب: راه‌هایی برای محافظت از نشت اطلاعات شخصی‌تان وجود دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها پرداخته‌ایم. با ما همراه شوید.

چطور می‌شود نقش قربانی را بازی نکرد؟

  1.      همه‌جانبه حواستان به داده‌های خود باشد

اینطور به نظر می‌رسد که بیشتر کسب و کارهای خرده‌فروش به محض ورودتان به سایتشان از شما ایمیل، کدپستی یا شماره تلفن می‌خواهند. بیشتر این اطلاعات برای پژوهش‌هایی با محوریت بازاریابی و هدفمند کردن تبلیغات استفاده می‌شود؛ اما باید این را هم بدانید که تا چه حد کسب و کارها مجازند از شما اطلاعات بگیرند (چه حضوری و چه آنلاین). از اینکه بپرسید آیا اطلاعات‌تان برای تکمیل پروسه خرید الزامیست یا نه واهمه نداشته باشید. وقتی بحث پر کردن درخواست‌های مالی در فروشگاه‌ها یا درج شماره کارت برای پرداخت خودکاری به میان می‌آید مجبورید اطلاعات کارت خود را وارد کنید؛ اما قبلش مطمئن شوید داده‌هایی که در اختیارشان قرار می‌دهید حتماً برای تکمیل روند، الزامی‌ است.

  1.      نحوه پیدا کردن و اعتبارسنجی نوتیفیکیش‌های نقض اطلاعاتی را بلد باشید

واکنش صحیح به نوتیفیکشِ نقض اطلاعاتی انواع و اقسام دارد: اگر از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شد که نقض اطلاعات صورت گرفته است –در صورتیکه فکر می‌کنید نشت داده‌ها شما را به خطر می‌اندازد- اقدامات لازم را انجام دهید (در ذیل بدان‌ها اشاره کرده‌ایم). اما اگر از طریق ایمیل به شما نوتیفیکشنی داده شد و لحن ایمیل بسیار اخطارگونه بود عملیات پیشگیرانه را شروع کنید. این اخطارها ممکن است از سوی هکرها فرستاده شده باشند؛ هکرها در چنین مواقعی خود را جای شرکت‌های قانونی می‌زنند اما پیوست‌ها و لینک‌های داخل ایمیل‌هایشان حاوی بدافزار است. همه‌ی نقض‌ها هم به طور عمومی اعلام نمی‌شوند. برای دریافت جدیدترین نقض‌های اطلاعاتی و یا بررسی اینکه چه شرکتی جدیداً هک شده است به سایت زیر مراجعه نمایید:

privacyrights.org/data-breach

  1.      حواستان به سوابق پزشکی و مزایای بیمه خود باشد

سرقت کارت‌های بیمه درمانی پرونده‌ایست که کمتر بدان پرداخته می‌شود اما وجود دارد و البته به کرات هم رخ می‌دهد. هر چند وقت یکبار زمان بگذارید و مزایای بیمه درمانی خود را حساب کنید تا مطمئن شوید همه‌چیز سر جای خودش است در این میان کسی نتوانسته اطلاعات و سوابق پزشکی شما را دستکاری کند.

  1.      همواره اکانت‌های خود را چک کنید

قبوض کارت‌های اعتباری، صورت‌حساب‌های بانکی و هر حساب مالی دیگری را که دارید مرتباً چک کنید. همیشه مطمئن شوید سوابق لاگین با تاریخ‌های sign in مطابقت دارد. حواستان به هر فعالیت مشکوک دیگر نیز باشد.

  1.      پسوردی قوی برای خود بسازید

گرچه باید هر از چندگاهی پسورد خود را عوض کنید؛ اما مهم این است که برای هر اکانت پسورد قوی و جداگانه‌ای بسازید. اگر ردیابی پسوردها برایتان سخت است ما به شما «ابزار مدیریت کلمه عبور ابری کسپرسکی» را پیشنهاد می‌دهیم. هر زمان هم لازم دید، می‌توانید از احراز هویت دوعاملی نیز کمک بگیرید.

راهکارهای بعد از نقض اطلاعاتی

  •         میزان پایین خطر: منظور هر نوع داده‌‌ای مانند اسم کوچک یا نام خانوادگی‌تان، تاریخ تولد یا آدرس منزل فعلی‌تان است که پیدا کردنش برای هکرها هیچ کاری نخواهد داشت. بنابراین حواستان به هر چیز مشکوکی باشد (با این حال شاید هنوز در این مقطع نیازی به انجام اقدامات بیشتر نباشد).
  •         میزان متوسط خطر: اگر هکری به آدرس ایمیل یا شماره کارت شما دسترسی پیدا کرد وقتش است که اقدامات پیشگیرانه انجام دهید و گوش به زنگ باشید. حواس خود را به ایمیل‌های مشکوک که درشان درخواست‌ها یا لینک‌های مخرب است باشد. در خصوص اکانت (های) دستکاری‌شده‌تان به مؤسسه‌ی مالی مربوطه خبر دهید؛ خواستار تعویض کارت و یا لغو کارت‌های فعلی‌تان شوید.
  •         میزان شدید خطر: اگر اطلاعات پاسپورت، شماره حساب بانکی یا کدهای امنیتی کارت‌های اعتباری‌تان دستکاری شد دیگر اقدام سریع، الزامیست. هکری که شماره حساب کارت شما را در اختیار داشته باشد خوب می‌داند که خیلی سریع حساب مسدود می‌شود برای همین با سرعتی بالا تلاش می‌کند تا جایی که می‌شود غنیمت جمع کند و پول شما را به جیب بزند. برای همین است که اگر حس کردید داده‌هایتان دستکاری شده باید فوراً به ارائه‌دهنده‌ی کارت یا بانک مورد نظر در این خصوص تماس بگیرید.

توصیه نهایی

اگر نگرانید که شاید قربانی افشای اطلاعاتی شده باشید این کلاهبرداری و جرم سایبری را به مقامات مربوطه گزارش دهید. اینکه بدانید چطور باید از اطلاعات شخصی خود محافظت کنید زمان می‌برد و شاید در نهایت نتوان حریف نقض داده‌هایی شد که هر روز رخ می‌دهند؛ اما اگر امنیت و محافظت دو مؤلفه اصلی روتین زندگی‌تان باشد بهتر خواهید توانست در برابر چنین اتفاقی به موقع و به‌جا دست به عمل بزنید.

 

منبع: کی بازار (فروشگاه آنلاین نرم افزارهای اورجینال)، با دریافت انواع لایسنس‌های معتبر از تامین‌کنندگان جهانی این امکان را برای تمام کاربران فراهم آورده است تا در چند ثانیه، از خدماتی بین‌المللی لذت ببرند. در کی بازار امکان خرید لایسنس‌های اورجینال نرم افزار‌های کاربردی و امنیتی(ویندوز اورجینال، آفیس اورجینال، آنتی ویروس اورجینال، آنتی ویروس کسپرسکی، آنتی ویروس پادویش و آنتی ویروس نود 32) بصورت ارسال آنی فراهم آمده است.