۱۳۹۹/۴/۱۵ امنیت اطلاعات

کی بازار- اجرای VLC از طریق خط فرمان ویندوز 10 قابلیت‌های بسیاری در اختیار شما قرار می‌دهد؛ قابلیت‌هایی که در رابط کاربری گرافیکی[1] VLC یافت نخواهند شد. در ادامه با ما همراه شوید تا نشان دهیم چطور می‌شود از خط فرمان ویندوز 10 برنامه VLC را اجرا نمود.

اینجا به نمونه ساده و کارامدِ نحوه‌ی اجرای VLC در حالت هدلس[2] خواهیم پرداخت. این بدان معناست که شما براحتی می‌توانید این برنامه را بدون رابط کاربری گرافیکی‌اش اجرا کنید. با یاد گرفتن چنین ترفند زیرکانه‌ای قادر خواهید بود ویدیوی اینترنتی را بدون آگهی یا هر گونه نمایش آیتم‌های مزاحم روی VLC مشاهده کنید.

اجرای VLC روی ویندوز 10 با خط فرمان

از منوی استارت، خط فرمان را در حالت Administrator باز کنید. برای اجرای VLC از طریق خط فرمان ویندوز 10 باید لوکیشن دقیق آن را روی کامپیوتر ویندوزی بدانید. معمولاً مسیر را در Program Files پیدا خواهید کرد که می‌تواند با کلیک‌راست روی Properties کپی شود.

 

 

 

سپس، کد زیر را برای تغییر دایرکتوری به مسیر فولدر VLC خود، وارد نمایید.

مطمئن شوید در خط فرمان، قابلیت کپی پیست فعالسازی شده باشد؛ در غیر این صورت باید کل مسیر فولدر را به صورت دستی تایپ کنید.

cd C:\Program Files\VideoLAN\VLC

 

 

 

برای دریافت فهرست کامل فرمان‌های VLC –که برای کاربران ویندوز 10 کاربرد دارد- کد زیر را وارد کنید.

vlc –help

 

 

 

فرمان فوق، روی فولدر VLC فایل نوت‌پد vlc-help را ذخیره خواهد کرد.

 

 

 

پخش VLC در حالت هدلس (بدون رابط)

وقتی فایل نوت‌پد را باز می‌کنید، قادر خواهید بود لیستی بلندبالا از فرمان‌های کارامد VLC را مشاهده کنید. این لیست از گزینه‌هایی برای پلی‌بک ویدیو گرفته تا ضبط نمایشگر، ذخیره کاغذدیواری‌های ویدیویی، مدیریت هات کی‌ها، افزودن پلاگین‌ها، قابلیت بوکمارک و خیلی موارد دیگر را در برمی‌گیرد.

اینجا اولین گزینه برای پخش فایل روی ویندوز 10 خود آن هم بر اساس مسیر فایل خودش در خط فرمان، انتخاب شده است. با این کار، ویدیوی VLC شما در حالت هدلس بدون GUI پخش خواهد شد. سینتکس را در زیر برایتان نمایش داده‌ایم:

file://path/file

 

 

 

به سراغ آن ویدیویی که دوست دارید در حالت هدلس پخش شود بروید. روی Properties راست‌کلیک کرده و بعد مسیرش را کپی کنید.

 

 

 

کل مسیر را مطابق سینتکس فوق که در منوی کمکِ VLC بدان اشاره شده است کپی‌پیست کرده و بعد گزینه Enter را بزنید. بهتر است ابتدا از CLS برای پاک کردن کل نمایه استفاده کنید.

 

 

 

این ویدیو اکنون به طور خودکار در حالت هدلس و بدون اینکه ویجت VLC روی نمایشگر شما فضای اضافی اشغال کند پخش خواهد شد.

 

 

 

انتخاب حالت هدلس در خط فرمان بهترین روش برای پخش ویدیوهای VLC آن هم به صورت تمام‌صفحه و بدون دخالت متن‌های مزاحم و گرافیک‌هاست.

 

 

 

پخش ویدیوهای یوتیوب روی VLC به صورت تمام‌صفحه

شما می‌توانید از این به بعد از قابلیت هدلس برای پخش ویدیوهای یوتیوب (یا هر ویدیوی آنلاین دیگر) مستقیم از برنامه VLC استفاده کنید. بدین‌منظور به ویدیوی آنلاین خود رفته و URL آن را کپی کنید. سپس آن را همانطور که در زیر نمایش داده شده پیست نمایید.

vlc https://online-video-url

 

 

 

اکنون ویدیوی یوتیوب مورد نظر شما روی اپ VLC نمایش داده خواهد شد اما شما احیاناً دوست ندارید ویجت تجربه‌ی تماشای شما را تلخ کند.

 

 

 

به همین منظور برای از بین بردن هرگونه مورد مزاحمت، از فرمان دیگری که در فایل نوت‌پد VLC بدان اشاره کردیم استفاده خواهیم نمود.

برای تبدیل هر ویدیوی VLC YouTube به حالت تمام‌صفحه به کد زیر مراجعه کنید:

vlc https://online-video-url –fullscreen

 

 

 

ویدیو یوتیوب اکنون بدون آگهی‌های تبلیغاتی، قطعی یا ویجت مزاحم VLC روی برنامه VLC قابل مشاهده خواهد بود.

 

 

 

حالت هدلس در VLC می‌تواند بنا به خواست شما روشن یا خاموش شود. همچنین می‌توانید نشانگر موس و هدایتگر فول‌اسکرین را مخفی کنید.

با کنترل‌های مؤثر پلی‌بک، می‌توانید تجربه‌ای کامل از VLC داشته باشید. همچنین می‌توانید با VLC فایل‌های صوتی را تبدیل کرده یا حتی از این برنامه به عنوان ویرایشگر ویدیو استفاده نمایید.

 

[1] GUI

[2] Headlessmode

 

منبع: کی بازار (فروشگاه آنلاین نرم افزارهای اورجینال)، با دریافت انواع لایسنس‌های معتبر از تامین‌کنندگان جهانی این امکان را برای تمام کاربران فراهم آورده است تا در چند ثانیه، از خدماتی بین‌المللی لذت ببرند. در کی بازار امکان خرید لایسنس‌های اورجینال نرم افزار‌های کاربردی و امنیتی(ویندوز اورجینال، آفیس اورجینال، آنتی ویروس اورجینال، آنتی ویروس کسپرسکی، آنتی ویروس پادویش و آنتی ویروس نود 32) بصورت ارسال آنی فراهم آمده است.